sobota, 29 czerwca 2013

Mlm - co to wogóle jest?


Spróbuję przybliżyć definicję mlm. 

Nie jest to łatwe, bo jak to zwykle w życiu bywa - ile osób tyle definicji. Zaczniemy od bezwzględnego minimum - czyli definicji z Wikipedii:

Marketing wielopoziomowy, inaczej zwany MLM (ang. multi-level marketing) - również marketing sieciowy. Marketing to przekazywanie produktu lub usługi od usługodawcy do odbiorcy. Wielopoziomowy to
termin odnosząc się do systemu wynagrodzeń pobieranych przez osoby, które sprawiają, że dostarczany jest dany produkt lub usługa. MLM polega więc na budowaniu organizacji, w której mnóstwo osób sprzedaje niewiele, bądź też nie sprzedaje wcale produktów, a JEDYNIE KUPUJE JE DLA SIEBIE.

Definicje definicjami, ale co to oznacza w praktyce i jak działa taki mlm. To jest pytanie, które większości osób ciśnie się na usta po przeczytaniu formułki. A więc...
Załóżmy że... jest firma x, która ma bardzo dobry produkt, ale nie chce tracić pieniędzy na reklamowanie go przy użyciu mediów. Dlaczego? Bo jej właściciele uważają, że reklama w prasie, radiu, telewizji jest bardzo droga i dochodzą do wniosku, że te pieniądze można wykorzystać znacznie lepiej, np. na dalsze polepszanie czy urozmaicanie produktu.
Ale skoro jest firma - jest produkt, to być albo nie być firmy zależy od sprzedaży. I kolejne pytanie - jak sprzedać coś bez reklamy, albo inaczej jak zareklamować coś dobrego znacznie efektywniej przy użyciu takich samych środków finansowych??
Trzeba znaleźć ludzi, którzy będą używali produktu i w ten sposób staną się poniekąd żywą reklamą produktu. Tylko tu pojawia się następny problem - jak ich znaleźć? Jak ich zmobilizować do używania i
reklamowania właśnie tego produktu??
Odpowiedź sama ciśnie się na usta - zapłacić im za to. Jeśli ktoś ma udział w zyskach ze sprzedaży danego produktu, którego cena jest porównywalna do tego samego produktu w sklepie, a jakość jest znacznie
lepsza, to będzie korzystał z produktów firmy x. A dodatkowo, będzie zdobywał nowych konsumentów dla firmy - bo będzie mu się to opłacało.
Nie wierzysz że w ten sposób firma może utrzymać się na rynku?? A przypomnij sobie ile razy bezinteresownie znajomym, współpracownikom czy rodzinie polecałeś nową kawiarenkę, fryzjera, mechanika samochodowego. Tak naprawdę reklamowałeś ich. Ktoś Ci za to zapłacił?? No właśnie....

A w mlm firmy płacą za to że korzystasz z ich usług i znajdujesz nowych klientów. Idea jest taka, że nie sprzedajesz kupionych przez siebie produktów. Nie chodzisz od domu do domu z torbą wypchaną produktem. Po prostu znajdujesz osoby, które tak jak Ciebie zachwycił pomysł mlm (teraz piszę o sobie). 
I za to dostajesz pieniądze. Im więcej osób będzie w Twojej strukturze, tym więcej firma Ci zapłaci. A mówimy tu z czasem o naprawdę dużych pieniądzach, których człowiek pracujący na etacie przez parę lat nie widzi. Co i tak dla firmy jest tańszym rozwiązaniem. Wystarczy sprawdzić ile kosztuje czas antenowy w
telewizji.

A dodatkowo jak myślisz kto przekona skuteczniej twojego znajomego do zakupu jakiegokolwiek produktu - reklama w telewizji czy Twoja opinia?? Pomyśl ile razy przed zakupem czegoś słyszałeś od znajomych:
nie kupuj tego kremu, pudru, łopaty. Kup tamtą - kosztuje tyle samo - a znacznie dłużej, lepiej Ci posłuży. Albo: to dobry wybór - sam używam produktów tej firmy i jestem zadowolony/zadowolona. A ile razy
sama dawałaś takie rady?? No właśnie. I co działo się wtedy - w 90% ufałaś opinii ludzi których znasz i bardziej polegałaś na ich zdaniu niż na reklamie w telewizji.


Kolejny plus dla firm mlm to fakt, że produkt sprzedawany jest bezpośrednim użytkownikom. Nie ma niezliczonej ilości pośredników, którzy tylko dlatego, że dany produkt przeszedł przez ich hurtownię
czy sklep naliczają całkiem sporą marżę. Z tego powodu produktu nie spotkasz w sklepie. 

Sam bezpośrednio kupujesz produkt od firmy i to po cenach hurtowych.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz