czwartek, 9 września 2010

Jak efektywnie planować swój czas?

Zanim jeszcze przejdę do metod i tricków, których możesz użyć - chciałabym przypomnieć dwie ważne sprawy.Po pierwsze - trzeba planować.W przeciwnym razie zwykle zapominamy o różnych ważnych rzeczach, terminach, zbierają się zaległości, a my łatwo padamy ofiarą robienia "zadań", które w żadnym stopniu nie przybliżają nas do spełniania marzeń.

Następny powód, dla którego dobrze jest planować (szczególnie długoterminowo), to fakt, że podświadomość znając nasze odległe cele będzie nam w niewidoczny sposób pomagać przy podejmowaniu
całkiem błahych, codziennych decyzji - tak, aby zawsze wybierać opcję, która służy naszym długoterminowym celom.

Do tego dochodzi wyłapywanie okazji - jeśli np. naszym celem jest wyjazd zagraniczny - będziemy
zauważać w otaczającym nas świecie wszystko, co może być przydatne do realizacji takiego wyjazdu.

Po drugie - najtrudniejszą i najważniejszą rzeczą jest tu umiejętność zdyscyplinowania się i wykonania planu.

Kiedy przychodzi godzina, na którą planowaliśmy daną czynność - czasem trudno się zabrać do pracy... Myślimy, że później będzie łatwiej, że jutro będziemy bardziej wypoczęci itp. W tym miejscu właśnie trzeba umieć się zmusić - wykonać zadanie bez względu na to, czy mamy na nie ochotę czy nie.

Jeśli Ty jesteś autorem planu i plan ten ma Cię doprowadzić do realizacji marzeń - wyobraź sobie efekt końcowy - osiągnięty cel. To pomoże Ci zwalczyć skłonność do zwlekania i wykonywać zadania zgodnie z planem.

Jak wyznaczać sobie cele i budować codzienną listę zadań?

Przedstawię tu kilka przydatnych pomysłów w telegraficznym skrócie:

1. Priorytety. Kiedy już przygotujesz listę rzeczy do zrobienia należy każdemu elementowi na liście przyporządkować priorytet. Przydatna okazuje się tzw. macierz Eisenhowera (więcej w linku do Wikipedii na dole maila).Wykonywanie zadań powinno się zaczynać od najważniejszego i najtrudniejszego - tak, żeby
później było już tylko "z górki".

2. Przyporządkuj czynnościom czas, w którym będziesz je wykonywać, np.:11:30 - 12:00 - odpowiadanie na e-maile. Uwaga: zgodnie z zasadą Parkinsona - dana czynność zabierze Ci tyle, ile sobie na nią zaplanujesz.Czyli, jeśli dajesz sobie zbyt dużo czasu na zadanie - prawdopodobnie tracisz go pracując
nieefektywnie.

3. Zgodnie z zasadą Pareto - kluczowe 20% czasu pracy nad zadaniem odpowiada za aż 80% wyników.
Staraj się zawsze identyfikować owe najważniejsze 20% i właśnie od tego zaczynać. Co więcej, zgodnie
z podwójną zasadą 80/20 - 4% pracy odpowiada za aż 64% wyników - jeśli więc zaczniesz od tego, co
najbardziej kluczowe w danej sprawie - błyskawicznie poczujesz, że panujesz nad zadaniem
i większość efektów będzie widać już na początku.


4. Planuj ok. 60% swojego czasu (resztę pozostaw na nieprzewidziane okoliczności i sprawy, które
powstaną spontanicznie w ciągu dnia).

5. Korzystaj z pomocy terminarza, zeszytu, programu komputerowego, organizera - czegokolwiek,
co niejako zwolni Twoją pamięć z obowiązku ciągłego martwienia się, czy przypadkiem nie przegapisz jakiegoś terminu i da Ci wielką satysfakcję z "odhaczania" (czy też skreślania) skończonych zadań z listy.

6. Ustal sobie nagrodę - dla przykładu, może to być oglądnięcie jakiegoś filmu, zjedzenie swojej ulubionej potrawy, czy też zrobienie czegoś innego, co sprawi Ci przyjemność. Oczywiście warunkiem koniecznym do zaistnienia nagrody jest wykonanie planu na dany dzień :)

__________________________________________________

Co możesz zrobić w tej chwili, by wykorzystać tę poradę?
__________________________________________________

Jeśli jeszcze nie planujesz swojego czasu - zacznij już teraz. Wyznacz sobie zarówno dalekoplanowe cele (np. za 10 lat, za 5 lat, za 3 lata, za rok...), jak i te bliższe (miesiąc, tydzień, jutro).

Jakie będzie Twoje jutrzejsze najważniejsze zadanie? Co będziesz robić i o której godzinie?
Czego robić nie musisz, co zlecisz innym, a co zupełnie wykreślisz ze swojego planu dnia, jako stratę czasu i czynność, która w żadnym stopniu nie przybliżała Cię do realizacji marzeń?

Dowiedz się więcej na temat planowania i zarządzania czasem.

Oto  przydatny linków związanych z dzisiejszym tematem:

Bezcenne informacje i to zupełnie za darmo:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Zarz%C4%85dzanie_czasem

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz