piątek, 15 lutego 2019

Budowanie bazy klientów

Znalezione obrazy dla zapytania Budowanie bazy klientów

Wielu z nas prowadzi własne firmy, własne działalności,być może zajmujesz się inną branżą pracując u kogoś, albo będąc właścicielem. Tak czy inaczej każdy z nas prawdopodobnie ma jakiś klientów, albo będzie ich miał, bo życie to handel ;)


Jezeli zetknąłeś/zetknęłaś się już z jakąś formą sprzedaży to doskonale wiesz jak ważną, wręcz kardynalną sprawą jest budowanie bazy klientów.

,,Mam zamiar stać się człowiekiem. Jeśli mi się powiedzie, odniosę też sukces we wszystkich innych dziedzinach." Anonim


Pierwszym elementem skutecznej sprzedaży jest znalezienie firm, które potrzebują i są wstępnie
zainteresowane produktem, który ty możesz dostarczyć. Nie trać czasu na klientów nie potrzebujących produktu.  Inwestuj czas w klientów, którym produkt przyniesie korzyści.

Zastanów się, jaka część rynku może być najbardziej  zainteresowana twoimi produktami. Wybierz ze wskazanych  możliwości i dopisz własne pomysły.
- Obszar działania: kraj, region, województwo, miasto, sąsiedztwo.
- Jeżeli sprzedajesz dla firm: działy gospodarki, branże, obroty,  wielkość firmy, liczba pracowników, lata działalności, szczebel w hierarchii decydentów, dział w którym pracują.
- Jeżeli sprzedajesz klientom indywidualnym: wiek, płeć, stan  rodzinny, wykształcenie, zawód, dochody, zainteresowania.
- Inne: ......................................................

Możesz grupować klientów na różne sposoby.  Odpowiedni podział musi jednak spełniać trzy kryteria:
- liczba klientów musi być odpowiednio duża,
- klient musi być łatwy do rozpoznania,
- klient musi być dostępny dla ciebie.

Gdy masz wystarczającą liczbę klientów, zapewniasz  sobie ciągłość pracy przez wiele miesięcy.
Bardzo ważne, aby potencjalnych klientów można było łatwo odróżnić od pozostałych.
Dochodzi jeszcze dostępność tej grupy klientów dla ciebie. Im większy potencjał danej grupy klientów, tym ciężej będzie poradzić sobie z konkurencją.

Jesli nie posiadasz referencji od zadowolonych klientów z tej grupy lub poleceń, być może lepiej
skierować swoją energię na grupę bardziej dostępną dla ciebie.

Ponadto dobrze jeśli:
- klienci postrzegają produkty jako lepsze od konkurencji,
- mogą oni stać się źródłem referencji i poleceń,
- mogą oni mieć poważny udział w obrotach firmy.

Zachęcam do szczegółowej analizy wspólnych  cech twoich klientów.



1 komentarz: