wtorek, 15 marca 2011

Jak zmienić zwykłe referencje w skuteczne narzędzie promocji Twojej firmy.

Co zrobić, aby referencje które otrzymasz od swoich klientów, pomogły promować Twoją firmę.


Chyba najczęściej zapominanym i niedocenianym sposobem promocji własnej firmy są referencje. Wielu właścicieli firm nigdy nie prosi zadowolonych klientów, aby napisali im co sądzą o wykonanej usłudze.

Co ciekawe to właśnie rekomendacje ludzi, często decydują o tym czy ktoś kupi własnie u Ciebie.

Zauważ, że prosząc o referencje niczego nie ryzykujesz najwyżej ich nie dostaniesz.

Z moich doswiadczeń wynika, ze zadowoleni klienci w wiekszości poproszeni o referencje dadza Ci je. Wystarczy grzecznie poprosic.

Proście a dostaniecie

Po wykonaniu usługi ZAWSZE proś klienta o opinie na temat Twojej firmy. Bardzo rzadko zdarza się żeby zadowolony klient nie chcial napisać kilku ciepłych słów o tym jak mu pomogłeś.

Co ma zawierać opinia, aby dobrze sprzedawała?

Skuteczność referencji tkwi w szczegołach!
Aby referencje były naprawde dobre i zaczeły sprzedawać musisz skupić sie na szczegółach.

Niezbędne będą szczegółowe dane osobowe. Imię i nazwisko i adres to już dużo ale jeszcze za mało, żeby Twoje referencje zaczeły sprzedawać.

Poproś najpierw klienta o uszczególnienie jego opinii, o jakości Twoich usług, wynikających z nich korzysci czy komunikacji w firmie. Najlepiej by było gdyby klient sam opisal jakis konkretny problem, który Twoja firma pomogła mu rozwiazać i w jaki sposób to zrobiła.

Zapytaj sie:
* co najbardziej mu podobało się w wykonanej usłudze,
* jak zmieniło się jego życie/biznes dzieki użyciu Twojego produktu,
* czy termin realizacji był dla klienta zadowalajacy (czy firma wykonała wszystko na czas),
* zapytaj się o komunikację z Twoją firmą, czy klient nie miał problemów z ustaleniem wszystkich szczegułów,
* Jak wykorzystał wiedzę/produkt w życiu codziennym i dzieki temu zyskał.

Pytaj konkretnie co zyskał jego biznes dzieki Twoim usługom?
Dzięki temu, osoba czytająca referencje, jeżeli ma taki sam problem (jak opisany w referencjach nabiera do Ciebie zaufania. Klient bedzie myślał „Firma ma doświadczenie, dokładnie takiej pomocy potrzebuje”

Referencje dotyczace komunikacji z firma.

Pamietaj, że najwieksza wartość mają referencje, które mówia o konkretnych korzyściach wynikajacych z korzystania z Twoich usług. Im konkretniejsze i bardziej szczegółowe referencje dotyczące Twoich usług tym łatwiej jest uwierzyć klientowi w nie.

Aby referencje mogły być wiarygodne (a przez to lepiej sprzedawać) musisz mieć jak najwiecej danych osobowych osoby wystawiajacej.
Pytaj o:
* imię nazwisko,
* adres WWW i email,
* a nawet numer telefonu.

Dzięki tym danym nikt nie pomyśli, że referencje na stronie wystawileś sobie sam.

Pamietaj!

Zawsze pytaj się czy, gdzie i jakie dane klienta, możesz publikowac?. Pytaj klienta czy możesz pokazać jego dane osobowe wszedzie tam gdzie planujesz zamieścić jego referencje.

Inaczej osoba, która nie zgodziła się na wystawienie swoich danych, może zmienić się w bardzo niezadowolonego klienta i na pewno nie zapomni powiadomić o Twojej wpadce swoich znajomych.

Być może zdarzylo Ci się, że klient poprosił, żebys to Ty napisał list referencyjny a on go tylko podpisze. W takiej sytuacji zrób wszystko, aby klient napisał jednak te referencje sam. W ostatecznosci możesz nawet zadzwonić do klienta i poprosic o kilka słów które Ty zapiszesz sobie na kartce. Dzieki temu bedziesz miał wiarygodną opinie. A to jest najwazniejsze.

Najlepsze referencje to takie z pełnymi danymi osobowymi (imie nazwisko, miasto, profesja) oraz ze zdjeciem. Poproś o jak najbardziej szczegołowe dane.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz