środa, 24 lipca 2019

Który atrybut przywódców jest najczęściej podważany?

Znalezione obrazy dla zapytania który atrybut przywódców jest najczęściej podważany?


"Ze wszystkich wymiarów inteligencji emocjonalnej empatia jest najłatwiej rozpoznawalna. Wszyscy czuliśmy empatię wrażliwego nauczyciela lub przyjaciela; wszystkich nas uderzała jej nieobecność u bezdusznego instruktora lub szefa. Zresztą już samo słowo wydaje się nie na miejscu w twardych realiach rynkowych. Jednak empatia nie sprowadza się do mówienia ckliwych bzdur w rodzaju:  "Ja jestem OK, ty jesteś OK", a dla przywódcy nie oznacza przyjmowania własnych emocji innych ludzi ani dążenia do tego, by zadowolić każdego. To byłby koszmar, który uniemożliwiłby działanie. Empatia oznacza życzliwe liczenie się z uczuciami pracowników przy podejmowaniu trafnych decyzji".

To cytat z artykułu Daniela Golemana "Co czyni Cię przywódcą?" opublikowanego w Harvard Business Review.

Dlaczego empatia jest tak ważna w dzisiejszym świecie?

Składa się na to kilka czynników, ale najważniejsze to:
- wzrastająca rola pracy zespołowej
- potrzeba zatrzymania talentów w organizacji - w społeczeństwie wiedzy odchodzący - szczególnie dobry - pracownik to także odchodząca wiedza
- globalizacja - dziś przywództwo to często także kontakty z ludźmi innych kultur i cywilizacji - empatia pomaga zrozumieć i zaakceptować różnice

Im większa grupa, tym trudniej dojść do konsensusu.Dlatego właśnie empatia - czyli zdolność do
odczytywania emocji wydaje się bardzo ważna dla dobrego przywództwa. Lider musi "wyczuwać" istniejące sojusze i odczytywać punkt widzenia każdego członka zespołu. To pozwala mu tworzyć kompromisy. Dobry lider umie rozmawiać w cztery oczy, ale zachęca również do otwartego wypowiadania swoich obaw, uwag czy konstruktywnej krytyki. To tworzy atmosferę zaufania
czego efektem jest odsunięcie na dalszy plan zakulisowych rozgrywek oraz zwiększenie efektywności zespołu.

"(...) empatia nie cieszy się dużym szacunkiem w biznesie. Ludzie zastanawiają się, jak przywódcy mogą podejmować trudne decyzje, jeśli "wczuwają się" w emocje wszystkich, których te decyzje dotyczą. Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że empatyczni przywódcy nie tylko sympatyzują ze wszystkimi wokół, lecz przede wszystkim wykorzystują swoje zdolności, aby doskonalić firmę w subtelny, ale istotny sposób". Daniel Goleman



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz