sobota, 9 czerwca 2012

Prawo właściwości.


„Każdej właściwości odpowiada przeciwna, skuteczna właściwość”


Prawo wyłączności mówiło nam, że nie można przywłaszczyć wyrazu albo pozycji należących do konkurenta. Trzeba wybrać własny – trzeba po prostu wyszukać własną właściwość.

Firmy często próbują naśladować to co robią najwięksi z branży – „widocznie wiedzą co jest skuteczne; próbujemy więc robić coś podobnego” … bardzo błędne rozumowanie. Znacznie lepiej szukać właściwości odmiennej, którą można pobić lidera. Podobieństwo jest nieskuteczne więc znajdź przeciwieństwo.

Coca-cola była pierwsza i stała się ulubionym napojem starszego pokolenia. Pepsi więc skutecznie się wypromowała jako napój młodego pokolenia.

„Marketing to walka na pomysły. Jeżeli więc mamy odnieść sukces, musimy mieć własny pomysł lub właściwość, na których będziemy koncentrować swoje wysiłki. Jeśli tego zabraknie, powinniśmy wyznaczyć niską cenę. Bardzo niską cenę.”

IBM wiele lat dominował w świecie komputerów za pomocą właściwości „wielki” i „o dużej mocy”. Firmy, które chciały przejąć te właściwości, takie jak: RCA, GE, UNIVAC, Burroughs, Honeywell, NCR czy Control Data straciły wiele pieniędzy na dużych komputerach, a ich nazwy, klientom komputerów, dzisiaj nic nie mówią. Wtedy jednak firma z Bostonu wzięła się za właściwość „mały”. Dzisiaj małe urosło do takich rozmiarów, że imperium dużych komputerów IBM jest w poważnych trudnościach.

Firmie Burger King nie udało się przejąć od MacDonalda właściwości „szybki” Powinna skupić się na „powolności” w swojej koncepcji „z rusztu”. Kolejna właściwość należąca do MacDonalda to „dzieciaki”. Jeżeli dzieciaki należą do MacDonalda to Burger King miałby możliwość przyciągnięcia starszych grup, wliczając w to dzieci np. powyżej 10lat, które nie chcą być traktowane jak dzieci. Nowy slogan, który mógłby służyć do wbicia takiej koncepcji w głowy klientów Burger Kinga to np. „dorośnij”, „dorośnij do smaku Burger Kinga”


„Zyskasz więcej przyjaciół w ciągu dwóch miesięcy, jeśli okażesz zainteresowanie innym, niż w ciągu dwóch lat, pragnąc skłonić ludzi do zainteresowania się tobą.”

                                                                                                             Dale Carnegie